
Dominique Poirel, Marcin Jan Janecki, Wanda Bajor et Michał Buraczewski (éd.), Omnium expetendorum prima est sapientia. Studies on Victorine thought and influence, Turnhout, 2021.
Éditeur : Brepols
Collection : Bibliotheca Victorina, 29
547 pages
ISBN : 978-2-503-59650-1
100 €
Recherches originales sur Saint-Victor, de son fondateur intellectual, Hugues de Saint-Victor, à ses disciples et à leur influence du XIIe siècle à aujourd'hui.
 
 Founded at the beginning of the twelfth century on the outskirts of Paris, the Parisian school of Saint-Victor soon became an intellectual centre on a European scale: through the international recruitment of its masters; through the wide handwritten dissemination of their works, in particular those of Hugh and Richard; and finally through the extent of its doctrinal contribution to a common European culture, on a large number of points: the importance of acquiring a "general culture"; the need for a rigorous historical approach to biblical texts, open to rabbinic exegesis; a contagious interest in the writings and thought of the pseudo-Dionysius Areopagita; a major contribution to the constitution of a theological discipline; an effort to reconcile fervour in spiritual life and psychological finesse in the analysis of contemplation and its stages. In short, a curiosity for all fields of knowledge and, at the same time, an effort to unify them into a universal and unified wisdom.
 The Book gathers new studies on original sources concerning Hugh of St. Victor, as the intellectual founder or the Victorine school; several of his Victorine brothers and disciples: Richard, Achard, Andrew, Godfrey, Absalon, up to late and little known Victorine masters as Pierre Leduc and Henri le Boulangier, at the time of the Great Schism (with critical edition of inedited texts); their influences on twelfth century texts as Ysagoge in theologiam or Speculum Ecclesiae, on Franciscan authors including Antony of Padua, Bonaventure, Rudolf of Biberach, and Duns Scotus, on romance literature of troubadours, on Carmelite authors of the sixteenth centruy and – a still uncharted territory – on Polish culture from Middle Ages to contemporary times.
 
 Wanda Bajor est Professeur d'Histoire de la philosophie à l'Université Catholique Jean-Paul II de Lublin (Pologne). Elle a procuré l'édition critique de divers maîtres médiévaux polonais comme Benedictus Hesse, Nicolaus Peripeteticus.
 
 Michał Buraczewski est étudiant à l'Université Catholique Jean-Paul II de Lublin (Pologne) et prépare une thèse sur Achard de Saint-Victor.
 
 Marcin Jan Janecki, chercheur au Centre d'histoire de la culture au Moyen Âge de l'Université Catholique Jean-Paul II de Lublin (Pologne), est spécialiste des maîtres victorins, en même temps que des Pères syriaques et du Carmel espagnol. Il prépare en ce moment l'édition critique du commentaire à l'Ecclésiaste d'Hugues de Saint-Victor.
 
 Dominique Poirel est Directeur de recherche au CNRS, Directeur de l'Institut d'Études Médiévales à l'Institut Catholique de Paris et Visiting Professor à l'Université Catholique Jean-Paul II de Lublin (Pologne). Il co-dirige la collection Bibliotheca Victorina, la série Hugonis de Sancto Victore opera au Corpus Christianorum et la collection Sous la Règle de saint Augustin.
 Table of Contents
 
 Dominique POIREL
 A Europe-wide thought: introduction to the volume
 
 Dominique POIREL
 Qu'est-ce que Saint-Victor?
 
 I. MAGISTER HUGO
 Agnieszka KIJEWSKA
 John Scottus Eriugena and Hugh of Saint Victor : Readers of the Book of Nature and the Book of Scripture
 Marco RAININI
 Causa omnium homo. Ugo di San Vittore e la nuova antropologia : fra monaci e canonici sulle due rive del Reno
 Cédric GIRAUD
 L'école de Saint-Victor, l'humanisme et la « Renaissance du XIIe siècle » : autour du livre I du De vanitate rerum mundanarum d'Hugues de Saint-Victor
 Ineke VAN 'T SPIJKER
 Non quaerat extra se, qui haec propter se facta credit. Hugh of Saint-Victor's Pedagogy
 Pascaline MERCURY
 L'amour selon Hugues de Saint-Victor : un humanisme chrétien. Un amour inclusif : la nature comme voie du salut
 
 II. THE DISCIPLES
 Dennis BRAY
 Richard's Trinitarian Argument In De Trinitate : An Analytic Overview
 Montse LEYRA-CURIA
 Andrew's in hebreo interpretations as a fuller version of some notes in Hugh's commentary on the Octateuch, Samuel, and Kings
 Frans VAN LIERE
 The date of Andrew of Saint Victor's commentaries on the Prophets, and the curious case of Ms Mazarine
 Antonio SORDILLO
 “Speculator castrorum Dei”. Philosophy and Theology in Godfrey of St. Victor's Sermons
 Marguerite VERNET
 Les sermons in generali capitulo d'Absalon de Saint-Victor : réflexions sur la prédication victorine de la fin du XIIe siècle
 Chris SCHABEL
 Radices et plantationes theologicae facultatis hic Parisius The Biblical Principia of Pierre Leduc and Henri le Boulangier and the Victorine Tradition during the Great Schism
 
 III. VICTORINE INFLUENCES
 Constant J. MEWS
 An English Response to Victorine thought : Odo's Ysagoge in theologiam
 Andrea PISTOIA
 Scripture and Liturgy, an exclusive means to understand the Church
 Jonas NARCHI
 Der mystische Abstieg von der Kontemplation in die Aktion nach Hugo, Achard und Richard von St. Viktor und dessen franziskanische Rezeption im langen 13. Jahrhundert
 Boyd Taylor COOLMAN
 Masters, Mystics, & Ministers in the Medieval City
 Gloria SILVANA ELÍAS
 La influencia de Ricardo de San Víctor en la noción de persona de Duns Escoto
 Mira MOCAN
 Il pensiero vittorino e le origini della letteratura romanza: il caso dei trovatori
 Marcin JANECKI
 Un « victorin » parmi les carmes : Thomas de Jésus (1563-1627) et son De contemplatione divina libri sex
 Wanda BAJOR et Marcin JANECKI
 Victorina polonica : la présence des victorins dans la culture intellectuelle de la Pologne médiévale et actuelle
Source : Brepols
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