Publications

J.-P. De Giorgio, L'Écriture de soi à Rome. Autour de la correspondance de Cicéron

Envoyer Imprimer

collection-3471-300x462.jpg

Jean-Pierre De Giorgio, L'Écriture de soi à Rome. Autour de la correspondance de Cicéron, Bruxelles, 2015.

Éditeur : Latomus
Collection : Collection Latomus
305 pages
ISBN : 978-90-429-3238-8
51 €

La conception de soi-même à Rome n'a que peu à voir avec celle qui semble triompher à la fin du XVIIIe siècle en Europe, où l'on assiste littéralement à la naissance d'un genre promis à un grand avenir : l'autobiographie. La correspondance de Cicéron, « ego-document » de première importance, fournit un angle d'étude particulièrement intéressant à cet égard. Elle témoigne, dans le cadre d'une sociabilité fondée sur les devoirs imposés par l'amicitia, des formes et des contraintes qui présidaient à la représentation de soi-même au sein de l'élite romaine. Mais surtout, inséparable des crises de la République tardive, elle développait un discours innovant où la priorité était parfois moins l'information que l'examen du rôle adéquat à jouer. Écrire devenait alors un art de l'évaluation des circonstances et de l'acte approprié : une technique de soi, développée avec les amici docti dans un cadre privé, une des formes que pouvait prendre à Rome le souci politique de soi-même.

 

Source : Éditions Latomus

 

J.-M. Fontanier, Philosophia

Envoyer Imprimer

1423733410.jpg

Jean-Michel Fontanier, Philosophia, Rennes, 2015.

Éditeur : Presses Universitaires de Rennes
Collection : Études anciennes
312 pages
ISBN : 978-2-7535-3486-5
18 €

Ce manuel, original dans sa méthode, donne des instruments simples pour s'initier à la lecture en grec et en latin des philosophes anciens. Le lecteur découvrira, pour chacune de ces langues, une grammaire adaptée explorant les termes et expressions récurrents du langage philosophique, ainsi que des exemples et des exercices. D'autre part, un florilège de textes et leur traduction lui permettront de développer son regard critique sur les interprétations courantes des notions classiques.

 

Source : Presses universitaires de Rennes

 

Y. Berthelet, Gouverner avec les dieux

Envoyer Imprimer

22510100920040l.jpg

Yann Berthelet, Gouverner avec les dieux. Autorité, auspices et pouvoir sous la République romaine et sous Auguste, Paris, 2015.

Éditeur : Les Belles Lettres
Collection : Mondes anciens
448 pages
ISBN : 978-2-251-30001-6
27,50 €

La République romaine n'est pas sortie tout armée du crâne de Montesquieu. Loin d'être garanti par une division tripartite du pouvoir, l'équilibre des institutions reposait avant tout sur l'encadrement de la potestas des magistrats par l'auctoritas des prêtres et du Sénat. Le droit d'auspices des magistrats du peuple, hérité du prestigieux monopole auspicial de la vieille noblesse patricienne, formait le noeud gordien de l'articulation de la potestas à l'auctoritas.
Leur potestas étant conçue comme « imparfaite », les magistrats étaient en effet contraints de solliciter, au moyen des auspices, une légitimation atomisée et précaire de leurs actes publics par l'auctoritas de Jupiter. Encadrée par les détenteurs institutionnels d'auctoritas, augures et sénateurs, la prise d'auspices se trouvait ainsi au coeur des mécanismes d'autocontrôle de l'aristocratie romaine. Si Auguste respecta formellement ce socle idéologique patricien et conservateur (optimas), il en modifia radicalement la portée par ses innovations en matière de potestas et d'auspices, et par l'importance qu'il conféra à l'auctoritas du prince.

 

Source : Les Belles Lettres

 

D. Lowe, Monsters and Monstrosity in Augustan Poetry

Envoyer Imprimer

9780472119516.jpg

Dunstan Lowe, Monsters and Monstrosity in Augustan Poetry, Ann Arbor, 2015.

Éditeur : University of Michigan Press
288 pages
ISBN : 978-0-472-11951-6
75 $

Roman poets of the Augustan period reinvented monsters from Greek myth, such as Harpies, Furies, and the warring Centaurs and Giants. These monsters represented the attractions and dangers of novelty in various contexts, ranging from social values to artistic innovation. Rome's two great epics of the early principate, Vergil's Aeneid and Ovid's Metamorphoses, are both filled with mythical monsters. Like the culture that produced them, these poets were fascinated by unfamiliar forms despite their potential to disturb and disrupt. Monsters and Monstrosity in Augustan Poetry is the first full-length study of monsters in Augustan poetry, and the first metapoetic reading of monstrosity in classical antiquity. Dunstan Lowe takes a fresh approach to the canonical works of Vergil, Ovid, and their contemporaries, contributing to a very recent turn toward marvels, monsters, and deformity in classical studies. Monsters provided a fantastical means to explore attitudes toward human nature, especially in its relationship with sex. They also symbolized deformations of poetic form. Such gestures were doomed to replay the defeat of hypermasculine monsters yet, paradoxically, they legitimized poetic innovation. Lowe proposes that monstrosity was acutely topical during the birth of the principate, having featured in aesthetic debates of the Hellenistic age, while also serving as an established, if controversial, means for public figures to amaze the population and display their power. Monsters and Monstrosity in Augustan Poetry will appeal to scholars and students of classical Latin literature and of interdisciplinary monster studies.

 

Source : University of Michigan Press

 

Br. M. Rogers et B. Eldon Stevens, Classical traditions in science fiction

Envoyer Imprimer

9780199988419_450.jpg

Brett M. Rogers et Benjamin Eldon Stevens (éd.), Classical traditions in science fiction, Oxford, 2015.

Éditeur :
Collection : Classical Presences
xiii, 380 pages
ISBN : 978-0-19-998841-9
64 £ (Hardback); 22,99 £ (Paperback)

For all its concern with change in the present and future, science fiction is deeply rooted in the past and, surprisingly, engages especially deeply with the ancient world. Indeed, both as an area in which the meaning of "classics" is actively transformed and as an open-ended set of texts whose own 'classic' status is a matter of ongoing debate, science fiction reveals much about the roles played by ancient classics in modern times. Classical Traditions in Science Fiction is the first collection dedicated to the rich study of science fiction's classical heritage, offering a much-needed mapping of its cultural and intellectual terrain.
This volume discusses a wide variety of representative examples from both classical antiquity and the past four hundred years of science fiction, beginning with science fiction's "rosy-fingered dawn" and moving toward the other-worldly literature of the present day. As it makes its way through the eras of science fiction, Classical Traditions in Science Fiction exposes the many levels on which science fiction engages the ideas of the ancient world, from minute matters of language and structure to the larger thematic and philosophical concerns.

 

Source : Oxford University Press

 

M. Rücker, "Pharmakeía und crimen magiae": Frauen und Magie in der griechisch-römischen Antike

Envoyer Imprimer

51obuho1-cl._ac_sx75_cr007575_.jpg

Michaela Rücker, "Pharmakeía und crimen magiae": Frauen und Magie in der griechisch-römischen Antike, Wiesbaden, 2015.

Éditeur : Harrassowitz
Collection : Philippika
VIII, 256 pages
ISBN : 978-3-447-10283-4
59,70 €

Magie war im Leben der antiken Menschen ein fester Bestandteil des kollektiven und religiösen Miteinanders. Der Umgang mit Magie war gesellschaftlichen, sozialen und politischen Änderungen unterworfen, die sich vor allem auf der rechtlichen Ebene bemerkbar machten.
Michaela Rücker definiert in ihrer Studie die antiken Begrifflichkeiten von Magie und untersucht das Verhältnis von Magie zu verwandten Bereichen wie Religion und Medizin. Um den engen Zusammenhang von Magie, Religion und Medizin herauszustellen, wählt sie eine Dreiteilung in magische Akteure, magische Handlung und magische Mittel. Die juristischen Grundlagen für den Umgang mit magischen Handlungen und Akteuren werden anhand ausgewählter Beispiele in ihrem Einfluss auf die Magieprozesse analysiert. Besonderes Augenmerk liegt dabei auf den Anklagen gegen Frauen. Deren enge Verbindung mit der Magie wurde seit den homerischen Epen in den literarischen Quellen postuliert, was darauf hinweist, wie sehr sich Realität und Fiktion hier überschneiden. Schwerpunkte der Untersuchung sind das Athen der klassischen Zeit und Rom bis zum Ende des 1. Jahrhunderts n. Chr. Die Untersuchung liefert Erklärungsansätze für das unterschiedliche Rechtsverständnis beider Gesellschaften im Umgang mit Magie, insbesondere hinsichtlich dessen Anwendung vor Gericht.

 

Source : Harrassowitz Verlag

 

W. Scheidel, State power in ancient China and Rome

Envoyer Imprimer

9780190202248_450.jpg

Walter Scheidel (éd.), State power in ancient China and Rome, Oxford, 2015.

Éditeur : Oxford University Press
Collection : Oxford studies in early empires
xvii, 303 pages
ISBN : 978-0-19-020224-8
47,99 £

The Chinese and the Romans created the largest empires of the ancient world. Separated by thousands of miles of steppe, mountains and sea, these powerful states developed independently and with very limited awareness of each other's existence. This parallel process of state formation served as a massive natural experiment in social evolution that provides unique insight into the complexities of historical causation. Comparisons between the two empires shed new light on the factors that led to particular outcomes and help us understand similarities and differences in ancient state formation. The explicitly comparative perspective adopted in this volume opens up a dialogue between scholars from different areas of specialization, encouraging them to address big questions about the nature of imperial rule. In a series of interlocking case studies, leading experts of early China and the ancient Mediterranean explore the relationship between rulers and elite groups, the organization and funding of government, and the ways in which urban development reflected the interplay between state power and communal civic institutions. Bureaucratization, famously associated with Qin and Han China but long less prominent in the Roman world, receives special attention as an index of the ambitions and capabilities of kings and emperors. The volume concludes with a look at the preconditions for the emergence of divine rulership. Taken together, these pioneering contributions lay the foundations for a systematic comparative history of early empires.

 

Source : Oxford University Press

 


Page 94 sur 109

Inscription à la lettre d'informations



Recevoir du HTML ?

Identification