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R. Modonutti et E. Zucchi (éd.), «Moribus antiquis sibi me fecere poetam»

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Rino Modonutti et Enrico Zucchi (éd.), «Moribus antiquis sibi me fecere poetam». Albertino Mussato nel VII centenario dell'incoronazione poetica (Padova 1315-2015), Florence, 2017.

Éditeur : Sismel - Edizioni del Galluzzo
Collection : mediEVI, 17
XX-288 pages
ISBN : 978-88-8450-785-3
46 €


Premessa di G. M. Gianola ed E. Selmi. Sigle delle opere di Albertino Mussato. Bibliografia in forma abbreviata. I. L'INCORONAZIONE POETICA DEL 1315. G. Albanese, «Poeta et historicus». La laurea di Mussato e Dante - G. Ronconi, Echi dell'incoronazione poetica di Albertino Mussato in Dante e Giovanni del Virgilio - G. M. Gianola, L'epistola II e il «De gestis Henrici VII Cesaris». II. ALBERTINO MUSSATO E LE SUE OPERE. L. Lombardo, L'edizione critica delle «Epistole» metriche di Albertino Mussato: il testo, i temi, le fonti (con un'appendice ‘dantesca') - M. Zabbia, Note autobiografiche nelle opere di Albertino Mussato - R. Modonutti, Le orazioni nelle «Storie» di Albertino Mussato - B. Facchini, Albertino Mussato: ultime riflessioni sulla poesia. III. IL GENERE TRAGICO, SENECA ED EZZELINO. C. Villa, Bartolomeo da San Concordio, Trevet, Mussato, Dante (Inf. XXXIII). Appunti per le vicende di Seneca tragico nel primo Trecento - P. Vescovo, «Alta tragedìa». Dante, Mussato, Trevet - A. Grisafi, Forme e temi della tragedia umanistica - S. Giazzon, «Ezzelino» (1739): sulla prima traduzione italiana della tragedia di Albertino Mussato - E. Zucchi, La fortuna dell'«Ecerinis» e la figura di Ezzelino nella tragedia del Settecento - S. Verdino, Tra gli Ezzelini dell'Ottocento - L. Morlino, «Per svegliar Mussato». Le traduzioni italiane dell'«Ecerinide», Manlio Torquato Dazzi ed Ezra Pound. Indici.

 

Source : SISMEL - Edizioni del Galluzzo

 

D. Porte, Dictionnaire du siècle d'Auguste: Auguste mot à mot

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Danielle Porte, Dictionnaire du siècle d'Auguste: Auguste mot à mot, Paris, 2017.

Éditeur : Honoré Champion
Collection : Dictionnaires et références
400 pages
ISBN : 9782745345165
65 €

Un personnage fascinant, cet Auguste placé par le destin à l'articulation entre deux ères, deux régimes politiques, deux pans d'histoire; lui-même composé de deux personnages, le jeune monstre et le guide salvateur; et qui dut assumer ce passage avec le cerveau d'acier et le corps fragile qu'une Nature bienveillante pour Rome lui avait donnés. Réformateur génial, il bouleversa en profondeur, sans paraître y toucher, tous les visages de la Ville et la rebâtit en utilisant – gageure intenable qu'il tint opiniâtrement – les plus anciennes pierres de son histoire : la Rome d'Auguste vécut à l'heure de Romulus. Poètes, historiens, artistes, politiques et citoyens collaborèrent ainsi avec le fossoyeur de la République devenu créateur d'empire, dans un même dessein : retrouver Rome, et dans la paix. Apprécier toutes les facettes de cet homme indéchiffrable au doigt orné d'un sphinx demandait une approche autre, qui morcelât le personnage en les nombreux détails que les textes anciens nous ont livrés, chacun avec un oeil différent, ce qui permet une appréciation finale objective. La forme du dictionnaire commenté y a pourvu, moins austère que les formes habituelles : Auguste lui-même ne détestait pas l'humour…

 

Source : Honoré Champion

 

Augustin d'Hippone, Enarrationes in Psalmos, Ps 37-44

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Augustin d'Hippone, Enarrationes in Psalmos, Ps 37-44, éd. Martine Dulaey, Paris, 2017.

Éditeur : Institut des Etudes Augustiniennes
Collection : Bibliothèque Augustinienne (BA 59A)
736 pages
ISBN : 978-2-85121-289-4
65,40 €


Les hasards de la numérotation du Psautier font que les huit Enarrationes in Psalmos du volume 59/A de la Bibliothèque augustinienne, où Augustin commente les Ps 37 à 44, sont d'époque et de contenu divers. Elles ont aussi été prononcées en des lieux différents : la moitié d'entre elles l'ont été à Carthage (In Ps. 38 ; 39 ; 43 ; 44). La plus ancienne est l'Enarratio 42, prêchée à Carthage peu après le concile du 25 août 403 ; elle est suivie de près par l'Enarratio 44, qui est un texte fondamental pour la théologie de l'Incarnation, de la Trinité, ainsi que pour l'ecclésiologie augustinienne. Le sermon de l'Enarratio 40, prononcé lors d'une fête de martyrs, sans doute en 405, est un texte apologétique dirigé contre les païens, dont les persécutions s'avèrent impuissantes contre l'Église. L'Enarratio 39, prêchée la veille de la fête de la fondation de Carthage, nous plonge dans l'atmosphère enfiévrée des grands jeux donnés à cette occasion, où plus d'un chrétien délaissait la basilique pour le cirque ou l'amphithéâtre ; elle est datable du 14 juillet 407. On est encore en pleine crise donatiste, et c'est aussi le cas dans l'Enarratio 43, une prédication que les parallèles avec des œuvres de cette période invitent à dater entre la fin du printemps 407 et l'été 408. Les trois autres homélies sont plus tardives. La plus belle, qui n'est probablement pas antérieure à l'automne 411, est sans conteste l'Enarratio sur le Ps 41. Plusieurs passages y rappellent les plus grandes pages des Confessions. Les Enarrationes 37 et 38 appartiennent aux débuts de la controverse avec Pélage et ont vraisemblablement été prêchées en 412, la première à Hippone ou à une ville où Augustin était de passage, et la seconde à Carthage.
Chacun des textes d'Augustin ici présentés est pour la première fois l'objet d'une étude approfondie, dont les résultats sont exposés dans les multiples introductions, notes de bas de page et notes complémentaires en fin de volume. Ce travail n'intéresse pas seulement les francophones, car il n'a d'équivalent dans aucune autre collection française ou étrangère.

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E. E. Poehler, The Traffic Systems of Pompeii

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Eric E. Poehler, The Traffic Systems of Pompeii, Oxford-New York, 2017.

Éditeur : Oxford University Press
288 pages
ISBN : 9780190614676
55 £

 

The Traffic Systems of Pompeii is the first sustained examination of the development of road infrastructure in Pompeii—from the archaic age to the eruption of Mt. Vesuvius in 79 CE—and its implications for urbanism in the Roman empire. Eric E. Poehler, an authority on Pompeii's uniquely preserved urban structure, distills over five hundred instances of street-level "wear and tear" to reveal for the first time the rules of the ancient road. From his analysis of curbstones, cobbled surfaces, and ruts emerge the intricacies of the Pompeian traffic system and the changes to its operation over time. Though archaeological expertise forms the backbone of this book, its findings have equally important historical and architectural implications. Later chapters probe the impact of design and infrastructure on social roles and hierarchies among property owners in Pompeii, illuminating the economic forces that push and pull upon the shape of urban space. The final chapters set the road system into its broader context as one major infrastructural and administrative artifact of the Roman empire's deeply urban culture. Where does Pompeii's system fit within the history of Roman traffic control? Is it unique for its innovation, or only for the preservation that permitted its discovery? Poehler marshals evidence from across the Roman world to examine these questions. His measured and thoroughly researched answers make this study a critical step forward in our understanding of infrastructure in the ancient world.

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Bollettino di studi latini 47.2, 2017

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Bollettino di studi latini 47.2, 2017.

Éditeur : Paolo Loffredo
ISSN : 2035-2611

L'indice del fascicolo è consultabile alla pagina http://www.bollettinodistudilatini.it

Articoli:
A. Gallo, Senatus consulta ed edicta de Bacchanalibus: documentazione epigrafica e tradizione liviana
M.C. Scappaticcio, De vita L. Annaei: sondaggi sul prologo all'opera storiografica di Floro
I.G. Mastrorosa, Censure tardoantiche della luxuria conviviorum repubblicana nei Saturnalia di Macrobio
S. Filosini, Contro Curezio (Claudiano, carm. min. 43 e 44)

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T. Chr. Hoklotubbe, Civilized Piety: The Rhetoric of Pietas

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T. Christopher Hoklotubbe, Civilized Piety: The Rhetoric of Pietas in the Pastoral Epistles and the Roman Empire, Waco, 2017.

Éditeur : Baylor University Press
xi, 252 pages
ISBN : 9781481307178
49,95 $

 

Early Christians in Asia Minor had to navigate the troubled waters of Roman social, political, and economic life while also preserving their faith. The church faced a double threat: Greeks and Romans viewed Christianity as a barbaric and potentially seditious superstition and, at the same moment, wealthy Christian benefactors, and their client teachers, were both perceived to threaten the integrity of the Christian community.
Christopher Hoklotubbe investigates how the author of the Pastoral Epistles (1, 2 Timothy and Titus) strategically appealed to the Greek and Roman virtues of piety (eusebeia, pietas) to ease these external and internal sociocultural threats. The Pastoral Epistles' rhetoric of piety—a term not found in the genuine Pauline epistles—becomes pointed when read alongside ancient discourses on piety from Roman imperial propaganda, civic benefaction/patronage, and moral philosophy. As Hoklotubbe demonstrates, piety was rhetorically potent in the efforts of the Pastoral Epistles to present the fledgling Christian communities in a compelling cultural light, as well as efforts to unite communities around a socially conservative vision of the household of God.
Civilized Piety reveals the value of pietas within an ideological marketplace of emperors, benefactors, and philosophers, all of whom contend with one another to monopolize cultural prestige. The Pastoral Epistles, by employing a virtue so highly esteemed by forces hostile to Christianity, manifest a deep desire to establish good order within the church as well as to foster goodwill with the church's non-Christian neighbors.

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H. Cornwell, Pax and the Politics of Peace Republic to Principate

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Hannah Cornwell, Pax and the Politics of Peace Republic to Principate, Oxford-New York, 2017.

Éditeur : Oxford University Press
Collection : Oxford Classical Monographs
272 pages
ISBN : 9780198805632
65 £

 

Perhaps in defiance of expectations, Roman peace (pax) was a difficult concept that resisted any straightforward definition: not merely denoting the absence or aftermath of war, it consisted of many layers and associations and formed part of a much greater discourse on the nature of power and how Rome saw her place in the world. During the period from 50 BC to AD 75 - covering the collapse of the Republic, the subsequent civil wars, and the dawn of the Principate-the traditional meaning and language of peace came under extreme pressure as pax was co-opted to serve different strands of political discourse. This volume argues for its fundamental centrality in understanding the changing dynamics of the state and the creation of a new political system in the Roman Empire, moving from the debates over the content of the concept in the dying Republic to discussion of its deployment in the legitimization of the Augustan regime, first through the creation of an authorized version controlled by the princeps and then the ultimate crystallization of the pax augusta as the first wholly imperial concept of peace. Examining the nuances in the various meanings, applications, and contexts of Roman discourse on peace allows us valuable insight into the ways in which the dynamics of power were understood and how these were contingent on the political structures of the day. However it also demonstrates that although the idea of peace came to dominate imperial Rome's self-representation, such discourse was nevertheless only part of a wider discussion on the way in which the Empire conceptualized itself.

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