Publications

B. S. Hellemans (éd.), Rethinking Abelard

Envoyer Imprimer

rethinking_abelard.jpg

Babette Sophie Hellemans (éd.), Rethinking Abelard. A collection of critical essays, Leyde, 2014.

Éditeur : Brill
Collection : Brill's studies in intellectual history, 229
XI-356 pages
ISBN : 978-90-04-26270-6
129 €

Peter Abelard (1079-1142) is one of the most diversely gifted people of the Middle Ages. His letter writing, poetry, theology, logic, and ethics deal with almost every aspect of the trivium. This volume surveys his career to show how his extraordinary versatility enchanted and distressed his public. A selection of international specialists addresses the various aspects of Abelard's literary persona. The topics range from Abelard's personal history to his monastic thinking. There are essays on the letter collection, his views on love, ethical problems such as intention and suicide, his poetry and treatises written for Heloise and her nuns of the Paraclete. With its strong emphasis on interdisciplinary research, Rethinking Abelard opens up new avenues for future scholarship.

Contributors are: Michael T. Clanchy, Peter Cramer, Lesley-Anne Dyer, Juanita Feros Ruys, William Flynn, Babette Hellemans, Taina M. Holopainen, Eileen F. Kearney, Constant J. Mews, Eileen C. Sweeney, Ineke Van ‘t Spijker, Wim Verbaal, and Julian Yolles.


Source : Brill

 

N. Bériou, J.-P. Boudet et I. Rosier-Catach (éd.), Le pouvoir des mots au Moyen Âge

Envoyer Imprimer

pouvoir_des_mots.jpg

Nicole Bériou, Jean-Patrice Boudet et Irène Rosier-Catach (éd.), Le pouvoir des mots au Moyen Âge, Turnhout, 2014.

Éditeur : Brepols
Collection : Bibliothèque d'histoire culturelle du Moyen Âge, 13
601 pages
ISBN : 978-2-503-55141-8
95 €

L'idée d'un pouvoir ou d'une efficacité des paroles émerge de la lecture de sources fort différentes au Moyen Âge, qu'il s'agisse de textes doctrinaux ou d'ouvrages à vocation pratique. Ce livre se veut une confrontation la plus large possible, sur ce thème, dans une perspective d'histoire intellectuelle et anthropologique. En effet, dans les différents cas, relevant de différents domaines, de nombreuses questions transversales se posaient, au sujet des éléments qui étaient décrits comme déterminant l'efficacité de la parole (les paroles elles-mêmes, le rituel, les protagonistes). Cette efficacité faisait-elle l'objet d'un discours normatif ? Donnait-elle lieu à un discours réflexif, de la part des philosophes ou des théologiens ? L'engagement du locuteur, sa croyance, son intention, étaient-elles, comme le consentement ou la collaboration de l'auditeur, des facteurs déterminants ? Existait-il dans les paroles un pouvoir intrinsèque, ou n'étaient-elles que le vecteur d'un pouvoir venu d'ailleurs, surnaturel notamment ? Des matériaux et analyses présentés surgissent des questions qui pourront intéresser la philosophie du langage comme l'histoire ou l'anthropologie.

Lire la suite...
 

Guillaume d'Ockham, Traité sur la quantité et Traité sur le corps du Christ

Envoyer Imprimer

ockham.jpg

Guillaume d'Ockham, Traité sur la quantité et Traité sur le corps du Christ. Traduit, introduit et annoté par Magali Roques, Paris, 2014.

Éditeur : Les Belles Lettres
Collection : Sagesses médiévales, 13
LXXXVII - 336 pages
ISBN : 978-2-251-18315-2
29 €


Dans les deux traités Sur la quantité et Sur le corps du Christ, Guillaume d'Ockham (1285-1347), philosophe anglais connu pour son nominalisme, répond à des détracteurs qui l'accusent de défendre des thèses métaphysiques incompatibles avec la doctrine catholique de la présence réelle du corps du Christ dans l'hostie lors du sacrement de l'Eucharistie. Le sujet est brûlant : on lui oppose les accusations que Richard de Médiavilla (1249-1302) a portées contre Pierre de Jean Olivi (1248-1298), théologien dissident dont les écrits ont été interdits par l'ordre franciscain.
Dans ces deux écrits théologiques, dont nous proposons la première traduction depuis leur édition critique, Ockham affirme que la thèse réductionniste qu'il soutient, selon laquelle la quantité n'est pas réellement distincte de la substance ou de la qualité, est philosophiquement défendable. Plus encore, sa valeur explicative est plus grande que celle de la thèse de ses adversaires réalistes, au premier rang desquels il place Thomas d'Aquin et Jean Duns Scot. Enfin, il montre que rien, dans le Droit Canon ni dans la Bible, ne le contraint à renoncer à sa thèse réductionniste.
Ockham lègue ainsi à la postérité deux traités d'une importance cruciale pour l'histoire des sciences (sa position sur la structure du continu sera discutée jusqu'à la fin du Moyen Âge) et pour l'histoire des théologies de l'Eucharistie (son interprétation de ce sacrement sera à l'origine d'une tradition nominaliste, qui sera représentée jusqu'à Luther).

Magali Roques est docteur en philosophie, post-doctorante à la Chaire de Recherche du Canada en Théorie de la Connaissance et membre associée du Centre d'Études Supérieures de la Renaissance. Ses travaux portent sur la pensée nominaliste du Moyen Âge et de la Renaissance.


Source : Les Belles Lettres

 

J. Pucci, Augustine’s Virgilian Retreat

Envoyer Imprimer

augustine.jpg

Joseph Pucci, Augustine's Virgilian Retreat. Reading the ‘Auctores' at Cassiciacum, Turnhout, 2014.

Éditeur : Brepols
Collection : Studies and Texts, 187
XVI-192 pages
ISBN : 978-0-88844-187-4
65 €


Augustine's Virgilian Retreat historicizes Augustine's habit of turning to ancient diction through quotation. At Cassiciacum, where the goal was the development of a disciplina christiana, both pedagogy and philosophy support the articulation of a three-pronged method by which the pagan auctores represented by Virgil might be made safe for Christianity. This method is put forth in the Contra Academicos, practiced in the De beata vita, further developed in the De ordine, and defended in the Soliloquia. In the De doctrina Christiana, finally, the specifically bipolar notion of language put forth in the Soliloquia is applied to scripture and developed as a practice beholden to a charitable reader. But there is nothing to separate the reading of Virgil pursued at Cassiciacum from Augustine's charitable reading of scripture, and the more fully developed readerly model articulated in the De doctrina Christiana makes possible a recuperative reading of the Confessiones, where quotations to the auctores have been seen to be ornandi causa. On the contrary, the work pursued at Cassiciacum makes it clear that, far from disdaining or rejecting his ancient inheritance, Augustine made his first task at Cassiciacum the articulation of a method by which the auctores might be made safe for Christianity, a method that he applies in many of his works in the years leading up to the Confessiones.


Source : Brepols

 

J. E. Rutherford (éd.), The beauty of God's presence in the Fathers of the Church

Envoyer Imprimer

beauty.jpg

Janet Elaine Rutherford (éd.), The beauty of God's presence in the Fathers of the Church. The proceedings of the eighth International Patristic Conference, Maynooth, 2012, Dublin, 2014.

Éditeur : Four Courts Press
288 pages
ISBN : 978-1-84682-529-3
55 €


This book, the proceedings of the eighth international patristic conference of St Patrick's College Maynooth, contains fifteen essays by Catholic, Orthodox and Anglican scholars from Russia, Finland, Greece, Poland, Spain, Wales and Ireland, on every aspect of divine beauty. God is Beauty, and thus the source of all beauty. The volume considers the beauty of Christ as the image of the Father, the beauty of human beings who are made in that image, and the beauty of Christ-like lives. The essays span Christian history, from the Bible to the present day, demonstrating once again the enduring relevance of the Church Fathers in every generation.

Lire la suite...
 

E. Gonzalez, The Fate of the Dead in Early Third Century North African Christianity

Envoyer Imprimer

fate_of_the_dead.png

Eliezer Gonzalez, The Fate of the Dead in Early Third Century North African Christianity. The Passion of Perpetua and Felicitas and Tertullian, Tübingen, 2014.

Éditeur : Mohr Siebeck
Collection : Studien und Texte zu Antike und Christentum, 83
XII-253 pages
ISBN : 978-3-16-152944-3
64 €

The ideology and imagery in the Passion of Perpetua are mediated heavily by traditional Graeco-Roman culture; in particular, by traditional notions of the afterlife and of the ascent of the soul. This context for understanding the Passion of Perpetua aligns well with the available material evidence, and with the writings of Tertullian, with whose ideology the text of Perpetua is in an implicit polemical dialogue.
Eliezer Gonzalez analyzes how the Passion of Perpetua provides us with early literary evidence of an environment in which the Graeco-Roman and Christian cults of the dead, including the cults of the martyrs and saints, appear to be very much aligned. He also shows that the text of the Passion of Perpetua and the writings of Tertullian provide insights into an early stage in the polemic between these two conceptualisations of the afterlife of the righteous.


Source : Mohr Siebeck

 

D. van Dusen, The Space of Time

Envoyer Imprimer

space_of_time.jpg

David van Dusen, The Space of Time. A Sensualist Interpretation of Time in Augustine, Confessions X to XII, Leyde, 2014.

Éditeur : Brill
Collection : Supplements to the Study of Time, 6
xvi-360 pages
ISBN : 978-90-04-26686-5
135 €

From Robert Grosseteste to Jean-François Lyotard, Augustine's suggestion that time is a “dilation of the soul” (distentio animi) has been taken up as a seminal and controversial time-concept, yet in The Space of Time, David van Dusen argues that this ‘dilation' has been fundamentally misinterpreted.
Time in Confessions XI is a dilation of the senses—in beasts, as in humans. And Augustine's time-concept in Confessions XI is not Platonic—but in schematic terms, Epicurean.
Identifying new influences on the Confessions—from Aristoxenus to Lucretius—while keeping Augustine's phenomenological interpreters in view, The Space of Time is a path-breaking work on Confessions X to XII and a ranging contribution to the history of the concept of time.


Source : Brill

 


Page 8 sur 113

Inscription à la lettre d'informations



Recevoir du HTML ?

Identification