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K. Harper, Slavery in the Late Roman World, AD 275–425

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Kyle Harper, Slavery in the Late Roman World, AD 275–425, Cambridge, 2016.

Éditeur : Cambridge University Press
626 pages
ISBN : 9781107640818
39,99 $ (broché)


Capitalizing on the rich historical record of late antiquity, and employing sophisticated methodologies from social and economic history, this book reinterprets the end of Roman slavery. Kyle Harper challenges traditional interpretations of a transition from antiquity to the Middle Ages, arguing instead that a deep divide runs through 'late antiquity', separating the Roman slave system from its early medieval successors. In the process, he covers the economic, social and institutional dimensions of ancient slavery and presents the most comprehensive analytical treatment of a pre-modern slave system now available. By scouring the late antique record, he has uncovered a wealth of new material, providing fresh insights into the ancient slave system, including slavery's role in agriculture and textile production, its relation to sexual exploitation, and the dynamics of social honor. By demonstrating the vitality of slavery into the fourth century, the author shows that Christianity triumphed amidst a genuine slave society.

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J. Armstrong, War and Society in Early Rome. From warlords to generals

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Jeremy Armstrong, War and Society in Early Rome. From warlords to generals, Cambridge, 2016.

Éditeur : Cambridge University Press
329 pages
ISBN : 9781107093577
99,99 $ (relié)


This book combines the rich, but problematic, literary tradition for early Rome with the ever-growing archaeological record to present a new interpretation of early Roman warfare and how it related to the city's various social, political, religious, and economic institutions. Largely casting aside the anachronistic assumptions of late republican writers like Livy and Dionysius of Halicarnassus, it instead examines the general modes of behaviour evidenced in both the literature and the archaeology for the period and attempts to reconstruct, based on these characteristics, the basic form of Roman society and then to 're-map' that on to the extant tradition. It will be important for scholars and students studying many aspects of Roman history and warfare, but particularly the history of the regal and republican periods.

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M. Pierre, Carmen. Étude d'une catégorie sonore romaine

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Maxime Pierre, Carmen. Étude d'une catégorie sonore romaine, Paris, 2016.

Éditeur : Les Belles Lettres
Collection : Études anciennes. Série latine, 79
342 pages
ISBN : 978-2-251-32894-2
45 €

Comment le terme carmen a-t-il pu renvoyer à une catégorie sonore et évoluer dans les langues romanes vers la notion de « charme » ? Comment expliquer qu'un terme voisin, cantus, soit à l'origine de la notion de « chant » ? Où se situe la rupture entre deux mots pourtant issus d'un même verbe : canere ? Notre étude, qui se veut globale, se propose d'analyser la dimension non seulement acoustique mais également pragmatique du terme carmen. Nous montrons qu'il ne s'agit pas seulement d'une catégorie sonore : il renvoie à un acte porteur de contraintes.
Notre premier chapitre aborde les emplois de carmen associé à trois types de sujets – oiseaux, instruments, cantores – et montre l'existence de deux pôles : parallèlement à l'emploi du terme, renvoyant à des chants ou à des musiques, sur le modèle grec du melos, nous analysons un sens indigène qui renvoie à une sémiologie contraignante, celle des signaux des trompes ou des auspices. Cette dimension pragmatique oriente la suite de notre analyse : dans les chapitres deux et trois qui traitent les emplois du terme dans le domaine du droit et de la religion, nous montrons que le mot carmen, désignant d'abord des incantations, est réemployé de façon nouvelle au début de l'Empire pour désigner toutes sortes d'actes où la parole, employée en formule autonome, suscite des effets contraignants : prières, lois ou serments. Dans un quatrième chapitre, nous analysons l'usage du mot carmen dans le domaine de la communication des dieux avec les hommes : le terme renvoie alors au contraintes irrémédiables du fatum. Les usages du mot, à rapprocher du nom de Carmenta, s'appliquent alors à tous types d'énonciations divinatoires comme les oracles ou les prédictions. Enfin, dans les deux derniers chapitres, nous analysons l'introduction de carmen comme terme d'autoréférence poétique : ce nouvel emploi, introduit par Catulle et Lucrèce pour rendre compte sous forme de fictions textuelles du sens musical grec d'odè associé à des vers, va être systématisé sous l'Empire. Le terme permet alors de désigner l'ensemble des genres poétiques tout en les investissant de sens pragmatiques indigènes : parole des poètes inspirés (vates), il est alors associé à une force pragmatique mythifiée par les magiciens ou les prophètes, dont la Sibylle, transportée sur le mont Palatin, constitue le modèle.

 

Source : Les Belles Lettres

 

J. I. Porter, The Sublime in Antiquity

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James I. Porter, The Sublime in Antiquity, Cambridge, 2016.

Éditeur : Cambridge University Press
670 pages
ISBN : 9781107037472
160 $ (relié)

 

Current understandings of the sublime are focused by a single word ('sublimity') and by a single author ('Longinus'). The sublime is not a word: it is a concept and an experience, or rather a whole range of ideas, meanings and experiences that are embedded in conceptual and experiential patterns. Once we train our sights on these patterns a radically different prospect on the sublime in antiquity comes to light, one that touches everything from its range of expressions to its dates of emergence, evolution, role in the cultures of antiquity as a whole, and later reception. This book is the first to outline an alternative account of the sublime in Greek and Roman poetry, philosophy, and the sciences, in addition to rhetoric and literary criticism. It offers new readings of Longinus without privileging him, but instead situates him within a much larger context of reflection on the sublime in antiquity.

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R. Kania, Virgil's Eclogues and the Art of Fiction. A Study of the Poetic Imagination

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Raymond Kania, Virgil's Eclogues and the Art of Fiction. A Study of the Poetic Imagination, Cambridge, 2016.

Éditeur : Cambridge University Press
183 pages
ISBN : 9781107080850
99,99 $ (relié)


Many scholars have seen ancient bucolic poetry as a venue for thinking about texts and textuality. This book reassesses Virgil's Eclogues and their genre, arguing that they are better read as fiction - that is, as a work that refers not merely to itself or to other texts but to a world of its own making. This makes for a rich work of art and an object of legitimate aesthetic and imaginative engagement. Increased attention to the fictionality of Virgilian poetry also complicates and enriches the Eclogues' social and political dimensions. The book offers new interpretations of poems like Eclogues 5 and 9, which, according to traditional allegorical readings, concern Julius Caesar and the confiscation of lands under Octavian, respectively. It shows how the Eclogue world stands in a less stable relation to reality; these poems challenge readers at every turn to reimagine the relationship between fiction and the real.

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F. Michelon, La scena dell'inganno. Finzioni tragiche nel teatro di Seneca

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Francesca Michelon, La scena dell'inganno. Finzioni tragiche nel teatro di Seneca, Turnhout, 2015.

Éditeur : Brepols
Collection : Monothéismes et philosophie, 20
280 pages
ISBN : 978-2-503-55482-2
60 €

Questo studio è dedicato all'analisi delle situazioni di inganno e finzione presenti nel corpus tragico senecano. Si è dunque scelto di approfondire un motivo la cui rilevanza si percepisce anche solo considerando la dinamica stessa della messa in scena teatrale, già di per sé luogo di maschera e di travestimento, di fittizia rappresentazione e di momentanea illusione. Del resto, nell'ampio bacino comune della composizione drammatica, tragica e comica, l'inganno si inserisce come tratto condiviso, per quanto diversamente declinato e necessariamente animato da intenti differenti. Tale tematica costituisce un asse importante nella struttura del mondo tragico delineato da Seneca, che non si limita a riprendere un motivo della tradizione letteraria, greca e romana, ma lo riveste di un nuovo significato anche nel contesto di una riflessione più ampia che guarda alla realtà contemporanea all'autore.

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I. Bergasa et É. Wolff, Épigrammes latines de l'Afrique vandale (Anthologie latine)

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Ingrid Bergasa et Étienne Wolff, Épigrammes latines de l'Afrique vandale (Anthologie latine), Paris, 2016.

Éditeur : Les Belles Lettres
Collection : Fragments
267 + CV pages
ISBN : 978-2-251-74217-5
45 euros


Les épigrammes présentées ici ont été composées à la fin du règne des rois vandales en Afrique du Nord et rassemblées vers les années 530 dans un recueil auquel on donne le nom d'Anthologie latine. Elles sont données pour la première fois en traduction française. Certaines de ces épigrammes constituent des recueils, d'autres sont isolées ; plusieurs pièces sont anonymes, mais on peut citer parmi les poètes les noms de Symphosius, Luxorius, Felix, Coronatus ou Caton.
Ces poèmes illustrent, tant par leurs thèmes que par leurs formes, toute la variété du genre épigrammatique, genre mineur dans la classification antique, mais manifestement prisé par les lecteurs de l'époque, sans doute pour son mélange de légèreté, d'humour parfois leste, d'érudition et de préciosité. L'ensemble forme, à côté du poète Dracontius, une part importante de la production poétique africaine tardive. Ces épigrammes donnent également une idée de la vie quotidienne à Carthage sous la domination vandale ainsi que du milieu des grammairiens ou des lettrés romains auquel les auteurs appartenaient.

 

Source : Les Belles Lettres

 


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